• Vätterhem

Yrkesstolthet i de små, små detaljerna

Var dags Vätterhem - Bovärdarna

Medarbetare | Öxnehaga | 2019-08-30

Måndag morgon. Öxnehaga vaknar, några väntar på bussen. Någon hastar över torget. En familj på väg till tidig förskolelämning. Klockan är 06.50 när jag närmar mig förvaltningskontoret på Öxnehaga. Där inne är personalen redan samlad för måndagsmöte. 15 bovärdar redo för veckans värv. I hyresgästernas tjänst.

Förvaltningschef Anette Fridsäll går igenom veckans aktuella händelser. Högt och lågt. Det är alltifrån personalaktiviteter till nyheter från området.
Kaffeapparaten går varm samtidigt som maskinbokningsschema, grussopningsstrategier och snabbkollen om något hänt på området under helgen betas av.
»Nu kör vi« är sedan signalen som innebär att arbetsveckan börjar på riktigt.
Från den lugna samlingen går det nu snabbt till febril aktivitet. Alla ska ut på sina uppdrag och när dörrarna till maskinhallen rullar upp är det en strid ström av arbetsbilar som rullar iväg. Bovärdrarna ska ut till sina respektive gårdar. Vi tar rygg på Meho Velic som är Bovärd på övre delen av Kohagsgatan.
Bilen är ett mycket viktigt inslag i arbetsdagen, verktyg och de vanligaste reservdelarna finns alltid med.

Kamera gav bättre sortering
– Det första vi gör på morgonen är att snabbt kolla av gårdarna. Är det något som har hänt, någon skadegörelse eller nedskräpning? Ser allt bra ut går vi vidare till miljöhusen och går igenom sorteringen, berättar Meho.
Utanför ett av miljöhusen står delar av en gammal dammsugare, en vattenpipa och några gamla högtalare.
Utan någon vidare reflektion lyfter Meho upp avfallet på bilens släp.
– Vi har sett värre. Vid något tillfälle var det någon som flyttade och då hade vi i princip ett helt bohag placerat vid miljöhuset. Det är såklart inte ok, men vi vill se till att vårt område är fint och i ordning. Det är ju själva grunden i vårt jobb, säger Meho.
Vid ett av miljöhusen hade man under förra året lite problem med ett antal bränder. Då installerades en övervakningskamera och vips så minskade inte bara bränderna utan även sorteringen blev mycket bättre.

Samtalen roligast
Du får snabbt en känsla för hur noga de är med detaljer. På en anslagstavla sitter ett några dagar gammalt anslag.
– Den här får vi ta bort, det är inte aktuellt längre, säger Meho.
De morgonpigga hyresgästerna är på gång ut. Och här visas en annan viktig del i Bovärdarnas vardag.
– Det är samtalen och mötena med hyresgästerna som är bäst med jobbet. Vi lär känna dem väl och det är ju viktigt att de känner att vi är Vätterhem, vi hjälper dem med sitt boende. Jag hoppas att vårt arbete ger hyresgästerna trygghet, berättar Meho.
Ett spontant morgonsamtal om väder och vind med en hyresgäst mynnar ut i att Meho tar några snabba kliv till bilen, plockar fram något ur en liten ask och ger till hyresgästen.
– Han hade problem med ett fönster så jag gav honom ett par nya hakar. Jag vet att han fixar att montera dem själv. Det behöver inte vi göra, säger Meho.

Förebyggande byten
Medan Meho gör andra saker och glatt hälsar på hyresgäster ser man hur allt som kan betraktas som skräp vant plockas upp. Han formligen dammsuger gården till synes i farten. I ansvarsområdet ingår även förskolan nedanför bostadsområdet så där går de över lite extra noga för att kolla så att lekplatserna och gårdarna är fina.
Säsongsvariationerna för bovärdarna är såklart stora. Från vinterns snöröjning via grussopning. Sedan kommer våren när allt börjar växa, gräsklippning och planteringar.
Och då har vi bara pratat om den yttre miljön.
– Vi försöker lägga upp det så att vi går över gårdarna på morgonen. Efter frukosten vid 09.00 går vi sedan på inomhusarbeten. Det kan vara hyresgäster som vill ha något åtgärdat eller så jobbar vi förebyggande med att byta ut delar och material i lite uppsökande verksamhet i lägenheterna.
– Om det är ett verktyg vi använder mer än något annat så är det skruvdragaren. Den klarar vi oss inte utan, skrattar Meho.
– Är det mer omfattande reparationer som inte vi klarar av kontaktar vi lämplig expertis och bokar in dem åt hyresgästen.

Tvättstugekoll
Variationen i arbetet gör att det aldrig blir tråkigt. Vi är på väg till en av de gemensamma tvättstugorna i området.
– Här gör vi en liten koll varje vecka att det är rent och snyggt och att allting fungerar.
Vad gör ni om det inte är städat?
– Mycket enkelt, vi kontaktar den som står sist på bokningsschemat. Den är ansvarig. Och det brukar lösa sig bra. Generellt så är det välskött i tvättstugorna på vår gård, säger Meho samtidigt som han sticker huvudet långt in i torktumlaren.
För det är så det fungerar med Bovärdarna. Noga med detaljerna. I varje moment.

Fakta Vätterhems bovärdar:
Totalt finns 62 bovärdar på Vätterhem. Bovärden är din som hyresgäst närmsta kontakt för allt som rör ditt boende.
Om något är fel i din lägenhet är det Bovärden du i första hand ska kontakta.

 


Bild 1: Morgonmöte
Bild 2: Ut på uppdrag


Bild 3: Rensning runt återvinningsstationerna
Bild 4: Sopsortering

David Söderlind, Concret Reklam AB - Vätterhem

Skrivet av: David Söderlind, Concret Reklam AB