• Vätterhem

Var dags Vätterhem - Kommunikatörerna

Paketera - formulera - publicera

Medarbetare | 2021-10-06

Ett pressmeddelande om ny vd, en affisch till en trappuppgång, förberedelser inför poddinspelning, några inlägg på sociala medier. Vardagen för Vätterhems kommunikatörer Elin Richardson och Viktoria Uyanik och marknadsassistent Alicia Söderberg är minst sagt varierad.

– Vi är många som kommunicerar på Vätterhem, inte minst våra fantastiska bovärdar som hela dagarna rör sig bland våra hyresgäster. Vi är en stödfunktion till alla avdelningar så mycket av jobbet är oftast redan gjort. Vi behöver »bara« paketera, formulera och publicera, säger Elin Richardson.

– Idag ska jag bland annat publicera senaste krisledningsprotokollet på vårt intranät. Sedan några mindre justeringar på en affisch om sortering. Ett möte med vår byggprojektledare väntar sedan under förmiddagen där vi ska planera en visionsbroschyr för Strandängen. Och visst var det ett upphandlingsmöte om vårt nya Intranät också? säger Viktoria.

Och då har vi bara kommit till lunch?
– Ja precis. I eftermiddag har jag ett »kommunikationsråd« med Elin och Alicia där vi planerar upp veckans insatser och jag hoppas avsluta dagen i SommarKRAFT-boden på Österängen för att träffa hyresgäster och marknadsföra vår podd.

Varumärket Vätterhem
Just variationen framhåller de tre som jobbets största fördel:
– Ingen dag är den andra lik. Det är både ett socialt och kreativt jobb. Vi jobbar nära många andra i organisationen, vilket gör att vi har en bra överblick och det ger en bra känsla för varumärket Vätterhem, säger Viktoria.

– Det är tack vare engagemanget hos medarbetare och hyresgäster som kommunikationsbehovet finns. När jag sökte jobbet hos Vätterhem trodde jag att det handlade om att hyra ut bostäder, men det är mycket mer än så, säger Elin.

– Det blir många perspektiv som kan bidra för att nå ut till alla våra hyresgäster. Jag som fortfarande pluggar till marknadsassistent vid sidan av har stor nytta av att jobba i team med Viktoria och Elin. De får agera mentorer i min utveckling inom kommunikation och marknad, säger Alicia.

»Trapphusinformation, infobrev och e-post är viktiga delar i kommunikationsmixen. Och tidningen Vi i Vätterhem som hela 82,4 procent läser.«

82 procent läser tidningen!
Nyligen genomförde teamet en undersökning bland 500 hyresgäster för att få ett kvitto på vilka kommunikationsinsatser som verkligen når fram.

– Där kan vi se att trapphusinformation, infobrev i brevlådan och e-post är viktiga delar i vår kommunikationsmix. Samma undersökning visar även att 82,4 procent läser Vi i Vätterhem antingen i tryckt eller digital form vilket vi är oerhört glada för, säger Elin.

Alicia som förutom marknadsassistent även är eventkoordinator för områdesdagar och andra festligheter ser såklart fram emot bättre tider för dessa typer av arrangemang.
– Det är ju så mycket Vätterhem med områdesdagar och fest för hyresgäster. Så nu hoppas vi att vaccin ger effekter så att restriktionerna lättar. Vi har ju inte minst ett 80-års firande att ta tag i nästa år. Jag ska faktiskt på ett planeringsmöte för det senare i eftermiddag, berättar Alicia.

Kompletterar varandra
Elin som tagit en paus från två pressmeddelanden – ett om att ny vd är klar och ett om att Vätterhem sysselsätter 130 sommarjobbare ska strax återgå till dessa.
– Nu landade det dessutom in ett korrektur på vår kommande film om Campus Råslätt. SommarKRAFT-schemat på hemsidan ska uppdateras också.

– Vi jobbar mycket självständigt då vi har olika ansvarsområden, men även väldigt mycket som ett team. Våra olika kompetenser och erfarenheter kommer väl till pass så vi hjälper och stöttar varandra där det behövs, säger Viktoria.

– Att få vara med och kreativt ta fram material både till hyresgäster och medarbetare är bara så superroligt. Någonstans är det ju det som är hjärtat i kommunikatörsjobbet, att förverkliga och förtydliga bilder och visioner som organisationen har, och se till att vi rör oss mot samma mål, säger Alicia.

David Söderlind, Concret Reklam AB - Vätterhem

Skrivet av: David Söderlind, Concret Reklam AB