• Vätterhem

Teamet som älskar problem!

Var dags Vätterhem - Vitvarugruppen

Medarbetare | Råslätt | Österängen | Öxnehaga | Centrum | 2020-03-24

I verkstaden på Havsörnsgatan väntar morgonmöte. Några av dagens arbetsordrar ska fördelas. En lägenhet på Råslätt har fått problem med ugnsvärmen, en tvättmaskin i en tvättstuga på Österängen tömmer inte ur vattnet och en diskmaskin i city »diskar dåligt«. Välkommen att hänga på Christian, Berat, Dick, Christer, Torbjörn och Dan i Vitvarugruppen!

– Vi ansvar för alla vitvaror på Vätterhems samtliga områden. Från torktumlare och tvättmaskiner i tvättstugor till spisar, diskmaskiner, kyl och frys i lägenheter. Dessutom har vi även ett antal storkök på skolor och äldreboenden som vi också ser till att de fungerar, berättar Dick Magnusson, teknisk förvaltare och ansvarig för Vitvarugruppen på Vätterhem.

Sedan 2014 har Vätterhem valt att satsa på att serva vitvaror med egen personal i en central organisation.
– Det gör att vi kan täcka upp för varandra och utbyta erfarenheter. Teamets samlade kunskap är viktig. Här i verkstaden kan vi ta in maskiner och laga större fel. Vi har även ett stort lager med reservdelar. Faktorer som bidrar till att vi snabbt kan åtgärda fel ute hos hyresgästerna, säger Christian Bellhammar.

Varierat och flexibelt
Gruppens arbetsuppgifter består nästan uteslutande av att avhjälpa fel hemma hos hyresgästerna.
– Spis, kyl, diskmaskin. Självklara inslag i vardagen för våra hyresgäster. Därför måste vi kunna agera snabbt för att hjälpa när fel uppstår. Bovärden, som hyresgästen anmält felet till, skapar en arbetsorder till oss och vi påbörjar direkt ett ärende, säger Dick och fördelar ut förmiddagens jobb:
Berat ska felsöka en spishäll på Råslätt, Christian ska kontrollera en strulande diskmaskin i city och Dan får ett liknande uppdrag på Österängen. Christer får efter en effektmätning av en ugn bara ett stenkast från verkstaden tid för lite kretskortslödning.
– Det blir väldigt varierat. Du vet ju aldrig riktigt vad som väntar under en arbetsdag, säger han.

Han passar också på att beställa några reservdelar till ett jobb som är inplanerat om några dagar.
– Vi brukar få reservdelarna inom något dygn om det är delar som vi inte har hemma.

»Gruppens arbetsuppgifter består nästan uteslutande av att avhjälpa fel hemma hos hyresgästerna.«

Laga så länge det är lönsamt
Gruppens uppdrag och ambition är att tänka på hållbarhet, miljö och ekonomi. Det som är ekonomiskt fördelaktigt lagas oavsett ålder. Det finns ingen åldersgräns på vitvarorna utan de byts först när det inte är hållbart att laga dem längre. Däremot görs planerade åtgärder där vitvarorna byts ut i hela fastigheter vid större renoveringar. Det kan variera väldigt mycket i slitage så ålder brukar inte vara det bästa sättet att bedöma efter. Det är användningen som påverkar, säger Dick Magnusson.

Sedan vitvarugruppen bildades 2014 märker de alla en tydlig förbättring:
– Vi har bättre överblick över vilka olika märken och modeller som vi har och vilka problem som är vanligast. Vi kan vara med och påverka vid större inköp så att det blir enklare och mer ekonomiskt att serva i framtiden. Nu är det mycket fokus på energibesparande maskiner och vi har överlag en bra nivå på våra produkter utan att för den skull driva upp hyresnivåerna med för exklusiva val, säger Dick Magnusson.

Gruppmötet löses upp. Alla samlar vant ihop sina verktyg och drar iväg.
– Du måste ju älska problem i det här jobbet. Alltså att hitta dem och lösa dem, skrattar Christian innan han stänger dörren till sin servicebil.
En diskmaskin i city väntar.


Bild 1: Morgonmöte där dagens arbetsuppgifter fördelas. Christer Larsson, Christian Bellhammar, Berat Latifi och Dick Magnusson.
Bild 2: Dan Gustavsson konstaterar att silen på diskmaskinen behöver rengöras. »Kör gärna riktigt varmt och långt program då och då«.


Bild 3: Christer Larsson beställer reservdelar.
Bild 4: Christian Bellhammar försöker hitta orsaken till att tvättmaskinen inte tömmer ut tvättvattnet ordentligt.


Bild 5: Ett kretskort till en tvättmaskin behöver lödas om. Christer fixar i verkstaden.
Bild 6: Christian Bellhammar testar funktionen på spolarmen i en strulande diskmaskin.


Bild 7: Effektmätning av ugnsvärmen.
Bild 8: Berat Latifi mäter spänning i en spis som haft problem med en platta.

David Söderlind, Concret Reklam AB - Vätterhem

Skrivet av: David Söderlind, Concret Reklam AB