• Vätterhem

Manal och Sakina är brandambassadörer

Råslätt | 2018-12-31

– Rädda - Varna - Larma - Släck. Det är ordningen om det skulle uppstå brand, berättar Sakina Aboutouk. Tillsammans med Manal Zeidan har hon fått jobb att utbilda Brandsuperhjältar på Råslätt.

Det är Vätterhem i samarbete med Räddningstjänsten och Länsförsäkringar Jönköping som ligger bakom satsningen. 
– Vi tror att Manal och Sakina, som brandambassadörer mot barn och ungdomar, har stora möjligheter att nå ut brett med kunskap om hur man ska agera vid brand, säger Jonas Ander, skadeförebyggare på Länsförsäkringar Jönköping.
Mycket av informationen tar sikte på förebyggande tänk, det vill säga hur du undviker att brand ens uppstår.
– Det är viktigt att kolla batterierna i brandvarnaren, säger Manal.

FÖREDRAGSUTMANING
Projektet startade med att Manal och Sakina gick kurs hos Räddningstjänsten.
– Vi fick testa att släcka med både brandfilt och brandsläckare, berättar Manal.
– Det var till exempel nytt för mig att vatten inte är så bra att spruta på elden. Det kan till och med göra det värre. Bättre då att använda brandfilt och försöka kväva elden, säger Sakina.
Förutom att lära sig grunderna i gott brandskydd ser de andra fördelar. 
– Det var en stor utmaning för mig när jag fick i uppdrag att hålla föredrag för en större grupp. Väldigt lärorikt och något jag lärde mig mycket på, säger Manal.

130 DIPLOMERADE BRANDSUPERHJÄLTAR
När de träffat ungdomar och familjer har de utgått från ett material, speciellt framtaget för Brandsuperhjältarna, på tre språk, svenska, arabiska och somaliska.
– Vi pratar ju båda arabiska dessutom och det har varit en fördel, säger Sakina.
Materialet består, förutom ett informationshäfte, även av ett quiz med frågor om brand.
– Klarar du quizet får du ett diplom och blir Brandsuperhjälte, säger Manal.
Arbetet har fungerat väl och över 130 ungdomar har fått diplomet.
– Det känns väldigt rätt. Barn och ungdomar är effektiva kunskapsförmedlare till hela familjer. Vi märker ett intresse från liknande aktörer i andra städer att använda vårt material. Bland annat kör Stångåstaden i  Linköping med gott resultat, berättar Christina Odén, hållbarhetschef på Vätterhem.
– Det här var vårt test av konceptet. Vi kommer definitivt att ta det vidare till andra områden i Jönköping och utveckla det, säger Jonas Ander.
– Det har varit en fördel för oss att göra det på hemmaplan på Råslätt. Det ger spridning inte bara bland ungdomar utan även bland äldre i vårt kontaktnät, säger Sakina.

 

 

 

David Söderlind, Concret Reklam AB - Vätterhem

Skrivet av: David Söderlind, Concret Reklam AB

Tack för ditt bidrag!

Hjälpte information på den här sidan dig?

Vätterhem loading