• Vätterhem

Jönköping airport ett lyft för Jönköping

Centrum | 2017-08-08

2009 valde Luftfartsverket att avveckla flygplasten Axamo i Jönköping. Jönköpings kommun valde att ta över och det blev startskottet för en nysatsning som skapat en mer flexibel och bred verksamhet.  – Vi har reguljärflyg till Stockholm, Karlstad och Frankfurt bland annat. Charter till solresmål. Unik incharter från Tyskland och därtill omfattande fraktflyg. Jönköping Airport står stark, säger Rony Forsberg, flygplatschef.

Den här morgonen är precis ett charter­flyg på väg att lyfta till Kreta med  förväntansfulla resenärer. Dessutom väntas ett flyg från Tyskland med  charterturister till Sverige.
Rony och Henrik Älverdal, Marketing manager, tar emot i avgångshallen. 
– Inchartern är vi helt unika med. Och det är intressant då charterturisten från Tyskland spenderar betydligt mer pengar i Sverige än de som kommer hit med bil eller husbil. Så inchartern är viktig för turismen i området, säger Rony.

E-handel och reservdelar
Annars är det kanske det som händer på flygplatsen när vi sover som utveck­lats mest de senaste åren.
– E­-handeln ökar. Med den behovet av transport av paket. Och hur är det när du beställer ett par nya skor på nä­tet? Du vill inte vänta till nästa vecka. Du vill ha dem snabbt. Och då är flyget svårslaget. Vi har ökat vår frakthante­ring med 240 procent sedan 2010. En intensiv hantering som sker på natten, säger Rony. 
Med Jönköpings strategiska läge i Sve­rige och Norden är flygplatsen också ett nav för reservdelshantering för bilar och maskiner: 
– Reservdelen beställs av kund på ef­termiddagen för leverans från central­lager i Europa redan nästa dag. Vi når snabbt flera flygplatser i Skandinavien. Och med bil Sveriges storstadsområden. I vissa fall lastar vi kundernas service­bilar direkt med reservdelarna så att teknikerna bara kan sätta sig och köra till den väntande kunden direkt på morgonen. Man kan säga att reservdels­lagret finns i luften, berättar Henrik.

»Jönköping som destination och evenemangsstad är en viktig pusselbit i flygplatsens strategiska satsningar.«

Smidigt resande
Kretaresenärerna som nu lyfter utanför fönstret är inte ensamma om att vilja resa från Jönköping.
Nya spännande resmål adderas konti­nuerligt. 
– Vi kommer bland annat ha skidcharter till Andorra med några avgång­ar nästa vårvinter, säger Henrik  Älverdal. 
Trenden är annars att vi vill resa allt längre bort. Och vi vill göra det smi­digt. Alltså från en flygplats som ligger nära, där det är enkelt att parkera bilen nära avgångshallen med mera. Faktorer som talar för Jönköping. Längre resor kräver dock större plan. 
– Det i sin tur gör att vi måste fundera på att utöka landningsbanorna. Det är ett utvecklingsområde som vi jobbar med nu. Men också hur vi kan utveckla flygplatsens faciliteter och göra den mer energieffektiv. Vårt mål är att göra den 100 procent fossilfri. T ex genom solceller på taket, berättar Rony Forsberg.

Evenemangsstaden Jönköping
Jönköping som destination och evene­mangsstad är en viktig pusselbit i flygplatsens strategiska satsningar. Och såklart omvänt: 
– När stora idrottsevenemang, kongresser och konferenser planeras är en av de första sakerna man tittar på just kommunikationer. Så där har flyget en avgörande roll, säger Rony. 
– Vi kan med den knutpunkt som Jönköping är dessutom kombinera med bil och tåg, säger Henrik Älverdal. 
Kretaflyget har lyft. Ett plan med tyska charterturister från Düsseldorf är på väg in. En helt vanlig dag på Jönköping Airport.

Fakta Jönköping airport
Jönköping Airport AB ägs av kommunen och är ett bolag som driver och utvecklar  flygplatsen i Jönköping. Verksamheten består av fyra viktiga områden: 

  • Reguljärtrafiken till Stockholm, Karlstad och Frankfurt med ett antal dagliga avgångar.
  • Direktcharter till populära resmål.
  • Frakt- och postflyg nattetid.
  • Incharter av tyska turister under sommaren.

Jönköpings flygplats invigdes 1961 och nya terminalbyggnaden togs i bruk 1991. 
Landningsbanan är 2 203 meter lång och 45 meter bred. 
Antal passagerare /år (2016): 112 826 (ökning med 5 procent jämfört med 2015)
Hanterad fraktvolym (2016): 4 092 ton (ökning med 3 procent jämfört med 2015)

 

David Söderlind, Concret Reklam AB - Vätterhem

Skrivet av: David Söderlind, Concret Reklam AB

Tack för ditt bidrag!

Hjälpte information på den här sidan dig?

Vätterhem loading