• Vätterhem

Inspirationsföreläsning med Faduma Aden

»Ingen aktör är för liten för att göra skillnad«

Områdesnytt | Österängen | 2018-04-11

– Jag möter så många fördomar. Att som muslim och kvinna slå sig fram inom modeindustrin är en tuff väg att gå. Men jag har tagit fasta på att vara först in i rummet, att våga stå upp för ett inkluderande. För att alla som kommer efter mig ska få en enklare resa. Orden är entreprenören och prisade modedesignern Faduma Adens. Under en dryg timme föreläste hon för lokala entreprenörer på Österängens Konsthall.

Jag träffar Faduma mitt i det hektiska schemat mellan en lunchföreläsning i Nässjö och kvällsföreläsningen på Öster ängens Konsthall.
– Jag gillar det här, att möta människor. Få perspektiv. Och jag vill utmana åhörarna att tänka igenom vad som kan hindra dem från att ta nästa steg, att förverkliga sin dröm.
Hennes resa till omtalad modedesigner har varit långt ifrån spikrak.
– Jag har alltid gillat design och kreativitet. Skissblocket var alltid med när jag var liten.
När det blev dags för universitetsstudier lockade några designskolor:
– Jag kikade på någon i London, men valde till slut ett mer stabilt alternativ. Jag tog en Master i Strategisk IT Manage ment och började jobba parallellt med min sista termin. I de här strukturellt inriktade studierna var det som om min passion för skapande kom tillbaka och en tydlig riktning föddes.

Hitta likheter 
Hennes idé var kläder som kombinerade skandinavisk minimalism med muslimskt mode.
– Jag insåg att det inte fanns något utbud för mig som muslimsk kvinna i karriären. Jag ville skapa något som var anpassat, dressat och genomtänkt. Något som mixar olika designstilar. Den skandinaviska estetiken blev inspirationen och utgångspunkten för min design.
Klädmärket Jemmila såg dagens ljus.
– Jag älskar skandinavisk design, fokus på enkla linjer, kvalitet och funktionalitet kände jag kunde bli en intressant kombination med den muslimska mode inriktningen som har influenser från flera olika världsdelar. Med Jemmila vill jag skapa design med ett syfte och fokusera mer på likheter än skillnader. Genomtänkt design som välkomnar kvinnor från olika bakgrunder att anpassa och använda på sitt sätt.
Hon betonar att hon fortfarande är i startup-fasen, i en extremt tuff bransch:
– Det positiva är att jag har lärt mig så mycket på kort tid. Kunskap som jag kommer att använda för att göra skillnad med mitt skapande samtidigt som jag utvecklas som entreprenör.

 

»Med Jemmila vill jag skapa design med ett syfte och fokusera mer på likheter än skillnader.«

Pris och fördomar
Reaktionerna på hennes satsning på Jemmila beskriver hon som varierad.
– Från att vinna innovationspris till att bemötas med fördomsfulla kommentarer. Min allra första upplevelse med modebranschen i Sverige var att jag fick bemöta extremt fördomsfulla kommentarer. Tufft, men jag har varit noga med att ta tag i detta direkt när jag upplevt det. Främst för att alla som kommer efter mig inte ska behöva uppleva samma sak.
Tack och lov har hyllningskören varit desto större, Faduma har bland annat medverkar i Elle, Vogue China har hyllat hennes kollektion och flera andra internationella modetidningar har fått upp ögonen för det svenska varumärket med inkluderande design.
– Ett stort erkännande var när jag fick sitta i en panel i ett stort ekonomiskt forum i Indonesien för att diskutera den globala modeindustrin. Jag var, som enda deltagare från Sverige, inbjuden som talare och utställare. Det kändes fantastiskt att som ny i branschen få ett så stort förtroende, att representera Sverige på en global scen.

Aktivt agera
Just nu sitter Faduma med i ett utskott för en kommande utställning på New Orleans museum of modern art.
– Jag får vara med och påverka utställningens inriktning för att vara mer inkluderande och öka representationen av kreatörer som normalt inte syns i finrummen. Jag har även granskat utställningstexterna och gjort så att vi fått in andra perspektiv så som somalisk, filipinsk, kinesisk och peruansk mytologi och historia. Mitt största fokus är att genom olika kreativa lösningar skapa mer inkludering i samhället och denna utställning är bara ett exempel på hur jag jobbar.
Och när det kommer till modeindustrin har hon sin framtidsvision utstakad:
– Jag vill få industrin att fundera på om det är rätt att massproducera något som du egentligen inte vet att någon vill ha, lägga på lager och sedan rea ut det som inte går att sälja. Jag vill gärna att vi bryter loss från den gamla strukturen och ser över om vi kan göra något mer innovativt framöver. Det är en aspekt. Sedan vill jag aktivt ta del i projekt som syftar till att öka mångfalden. Visst, jag är en liten aktör i en enormt stor industri. Men det får aldrig vara ett argument för att inte agera, ingen aktör är för liten för att kunna göra skillnad.

 

Faduma Aden
Faduma Aden är entreprenören bakom klädmärket Jemmila. I en föreläsning på Österängens Konsthall arrangerad av Beglobal.nu pratade hon om sin resa. »Det är ingen färdig successtory, det är ett pågående arbete för att skapa inkludering och mångfald i en traditionstyngd bransch.«

David Söderlind, Concret Reklam AB - Vätterhem

Skrivet av: David Söderlind, Concret Reklam AB