• Vätterhem

Från cabin crew till en nyckelroll i Vätterhems Hem Service

Medarbetare Hållbarhet | Råslätt | Österängen | Öxnehaga | Centrum | 2020-05-11

»Vilken service detta är. Så bra och viktigt för oss som inte kan gå och handla själva just nu. Jag är överväldigad av servicen.« Det är först när jag är med Louice Hallberg på Vätterhem Hem Service som jag på riktigt förstår vad isoleringen innebär för riskgrupperna. Att inte kunna handla, inte gå ut. En ny vardag. Som kräver den där extra omtanken och hjälpen till medmänniskorna.

När effekterna av Coronavirusets restriktioner började visa sig agerade Vätterhems krisgrupp direkt.
– Vi fick frågan vad vi kunde göra för den stora gruppen över 70 år som rekommenderas att vara hemma och röra sig minimalt ute i samhället. Vi ringade in att handla mat, hämta mediciner och göra andra små ärenden kunde vara en viktig pusselbit i vardagslivet, säger Hanna Törnqvist, hållbarhetschef på Vätterhem.

Tidig morgon på Vätterhems huvudkontor. Hållbarhetsteamet gör sig redo för dagens arbetsuppgifter och sammanträder antingen digitalt eller i fysiskt möte – med säkert avstånd.
– Vi hade relativt snabbt konceptet klart för oss. Men var samtidigt noga med att skapa en tydlig struktur. Det är mer detaljer att ta hänsyn till än vad man kan tro, berättar integrationsstrateg Maria Carelli-Martinsson.

1680 brev
Ett brev till alla hyresgäster över 70 år formuleras, totalt 1 680 brev.
– Brevet hade ett personligt nummer och delgavs på flera olika språk. Hyresgästen kunde antingen ringa, maila eller fota av blanketten och anmäla sitt intresse, berättar Hanna Törnqvist. Och det har hyresgästerna gjort.
– Även om vi tror att många avvaktar lite. Vi märker att många har anhöriga eller vänner som hjälper till, men då finns vi ju där som en trygghet om möjligheterna med det skulle förändras, säger Maria Carelli-Martinsson.
– Vi vill ju också att det ska fungera som signal och inspiration till att hjälpa varandra. Grannar hjälper grannar.

Byter flyg mot Vätterhem
Klockan börjar närma sig 09.00. Det innebär att Louice Hallbergs arbetsdag börjar på allvar. Hon jobbade tills för några månader sedan som cabin crew på ett flygbolag.
Nu har hon en nyckelroll i Vätterhems Hem Service.
– Jag har jobbat för Vätterhem tidigare om åren också i lite olika roller. Jag är jätteglad för den här möjligheten nu när mitt ordinarie jobb i flygbranschen är pausat tills vidare, säger hon. På hennes skrivbord ligger ett antal handlingslistor.
– Vi brukar vilja ha ett förhandsbesked, gärna dagen innan att man vill ha handlat. En del skickar listor andra tar det via telefon. Någon vill att jag hämtar pengar och lista vid dörren.

»Vi såg behovet och ville agera snabbt«

Älskar att prata…
– Jag ringer sedan alla som står på dagens lista och stämmer av innan jag åker ut och handlar. Det blir en pratstund – ibland ganska lång – och så stämmer vi av om det är något mer som ska läggas till. Jag älskar att prata. Jag älskar människor, säger Louice samtidigt som det svarar någon på andra sidan telefonlinjen.
– Hej, det här är Louice på Vätterhem, jag ska åka och handla åt dig om en liten stund, är det något mer du har kommit på att du vill ha? Absolut, inga problem, klart jag löser det! Syns om en timme.
– Kallpratet i samhället har ju såklart minskat också när folk inte rör sig lika mycket ute. Kan vi bidra även med det är det såklart positivt. Det blir ju också en liten koll av att allt är ok, säger Maria Carelli-Martinsson.

… och älskar att handla
Första butiksstoppet blir på Ica Maxi. Lök, potatis, bröd, mjölk och en massa annat smått och gott hamnar i kundvagnen. Med hjälp av en av Vätterhems elbilar görs sedan första leveransen hos ett par på Öxnehaga. Ett uppdrag om att hämta mediciner nästa vecka tar Louice med sig på uppstuds vid samtalet i dörren.
– Är det dig jag pratat med i telefon? Vad kul att få ett ansikte hörs inifrån lägenheten.
Kassarna lämnas utanför dörren och Louice är noga med att hålla avstånd. På vägen tillbaka plockar hon upp en handlingslista från en annan lägenhet på Öxnehaga och ytterligare en på Österängen. Willys Österängen får sig sedan ett besök.
– Jag kommer att bli proffs på att hitta i alla affärer efter det här, skrattar Louice samtidigt som hon vant kryssar sig fram genom butiken. Jag älskar förresten att handla också, skrattar hon.

Helt kostnadsfritt
Kassar hit och kassar dit. Trappor upp och trappor ner. Elbilen styr mot nya varor, nya uppdrag.
– Vi har också fått bekräftat att många hyresgäster blir extra glada att det är Vätterhem som står för hjälpen. De litar på oss – en trygghet att det är vi, säger Maria Carelli-Martinsson.
– En vanlig fråga är ju vad det kostar. Det är härligt att kunna säga att det är gratis, säger Louice och kör iväg mot nästa adress.
– Responsen från användarna är så positiv. Och vi har haft anhöriga som bor i andra städer som inte kan hjälpa sin mamma eller pappa här som har ringt och sagt att de är så tacksamma att vi erbjuder den här möjligheten, säger Hanna Törnqvist.

Louice ringer och tar upp beställningar Louice shoppar mat till 70+

Packar in varor i bilen Dags att leverera varor

På väg till kund med inhandlade matvaror Pratstund på behörigt avstånd

David Söderlind, Concret Reklam AB - Vätterhem

Skrivet av: David Söderlind, Concret Reklam AB