• Vätterhem

Bointroduktion med Bhavesh

»Den personliga relationen viktigast«

Områdesnytt | Öxnehaga | 2019-03-21

Med över 13 år som bovärd kan han sitt Öxnehaga. Sedan i höstas fokuserar Bhavesh Chauhan i ett specialprojekt på att möta nya hyresgäster i en personlig bointroduktion. – Responsen är positiv. Vårt arbete bygger på relationer och genom bointroduktionen får du på ett direkt och otvunget sätt lära känna området och Vätterhem, säger han.

Projekt Bointroduktion går ut på att alla som flyttar in på Öxnehaga inom ett par månader från inflyttningsdatum får ett personligt besök av Bhavesh.
– Det finns så många frågor som uppkommer när du flyttar in i ett nytt hus, på ett nytt område. Genom att vara ute och hälsa välkommen kan vi avlasta bovärdarna många grundläggande frågor.
På så sätt kan bovärdarna fokusera på att utveckla hyresgästernas boende, säger Bhavesh.
Förutom hyresgästernas möjlighet att fråga om allt som rör boendet, ser Bhavesh andra fördelar.
– Vi har ju genom bointroduktionen en unik möjlighet att snabbt etablera en relation mellan hyresgäst och Vätterhem.
Den personliga kontakten och närvaron är avgörande när det kommer till hyresgästens förtroende, säger Bhavesh.

Hem till Isam
Det märks att han brinner för det personliga mötet och han pratar entusiastiskt om människorna på Öxnehaga samtidigt som han knackar på hos Isam Gorgis som flyttade in med sin familj på Öxnehaga för någon månad sedan.
– Välkommen, vi sätter oss i köket, hälsar Isam.
Bhavesh går igenom praktiska saker som brandvarnare och hur fläkten i köket ska rengöras. Men också hur avfallet ska sorteras, att det finns en gästlägenhet att hyra och hur grovtvättstugan fungerar. Bilfria gårdar, parkeringar och cykelrum diskuteras också.

»Alla hyresgäster är olika. Alla har sina behov. Ibland handlar det om praktiska saker som termostater, TV-kanaler, brandvarnare och sånt. Ibland om var du handlar bäst, var busshållplatsen eller närmsta förskola ligger.«

Från busshållplatser till termostater
Det är en härlig dialog som utspelar sig över Isams köksbord. Med många skratt.
Hur fungerar köpoängen? Vikten av en hemförsäkring. Varför det ur brandrisksynpunkt inte får finnas saker i trappuppgångarna. Har du varit på biblioteket?
– Det finns ju massor av frågor som dyker upp när du flyttar. Det känns bra med en hyresvärd som bryr sig, säger Isam.
– Alla hyresgäster är olika. Alla har sina behov. Ibland handlar det om praktiska saker som termostater, TV-kanaler, brandvarnare och sånt. Ibland om var du handlar bäst, var busshållplatsen eller närmsta förskola ligger, säger Bhavesh.

Och visst får Bhavesh med sig några frågor i sitt block att vidarebefordra till bovärden.
– Jag får ju väldigt mycket feedback på saker som kan förbättras och det är jag noga med att föra vidare. Kan jag inte svara direkt lovar jag att återkomma.
Vi tackar Isam och bointroduktionen på cirka en halvtimme är över.
– Trivsel och trygghet kommer med en bra relation. Jag är övertygad om att bointroduktionen bidrar till det! Det finns möjlighet att förklara hyresgästens rättigheter och skyldigheter och balansen dem emellan. Om du hjälper oss hjälper vi dig liksom, säger Bhavesh.

David Söderlind, Concret Reklam AB - Vätterhem

Skrivet av: David Söderlind, Concret Reklam AB